Team Hooglanda - Reisverslag uit Kagadi, Oeganda van Team Hoogland - WaarBenJij.nu Team Hooglanda - Reisverslag uit Kagadi, Oeganda van Team Hoogland - WaarBenJij.nu

Team Hooglanda

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Team Hoogland

21 Oktober 2010 | Oeganda, Kagadi

Het is donderdagochtend.
Er is veel gebeurd. Onze Oegandese collega’s hebben mooie namen gekregen: Roberto, Zed, Leonardo, Saddam. Ze zijn echt lid geworden van team Hoogland, inclusief kleding.
Proefstukken zijn veranderd in complete dakgoten. Door leergierigheid, door nadoen en zelf doen en het enthousiasme is het Oegandese team van Zed veel zelfstandiger geworden. Dakgoten plaatsen lijkt gemakkelijk, maar het is toch een secuur werkje. Hoeveel liter water valt er op het complete dak? Hoe dik moeten de afvoerpijpen zijn? Over hoeveel afvoerpijpen moet het water verdeeld worden? Hoe hang je de dakgoten waterpas op? Hoe bevestig je de afvoerpijpen netjes en degelijk? Hoe bepaal je de afstand tussen de beugels? Hoe maak je een stevige constructie om de dakgoten te monteren? Valt het water wel goed in de dakgoot? Hoe ga je om met electrisch gereedschap?
En niet te vergeten: hoe bouw je een degelijke steiger?
Veel van bovenstaande vragen werden vaak niet beantwoord. Waren er tien beugels dan werd de afstand door tien gedeeld en dat werd de afstand van de beugels. Nu wordt er beter over nagedacht. Gelukkig zitten er in ons team vaklui die heel goed kunnen uitleggen hoe er gewerkt moet worden. Dit werpt zijn vruchten af.
Ook het omgaan met machines gaat ze nu beter af. De eerste dag gebruikten de Oegandezen een handcirkelzaag door het op zijn kop op de grond te leggen en de planken er langs te halen. Gevaarlijk. Dit hebben ze snel afgeleerd.
Bij deze nog hartelijk dank aan de sponsoren die de machines hebben aangeboden.
Al met al ziet het er bemoedigend uit. We hebben nog anderhalve dag en dan moet het team van Zed klaar ziin, want maandag is team Hoogland vertrokken en moet team Oeganda zelfstandig aan de slag. Hier hebben we toch alle vertrouwen in.
Oeganda is een dankbaar land om dakgoten te maken. Je kunt daarvoor geen beter land bedenken. Iedere dag dat we hier zijn begon het tegen half vijf te te regenen.
Je kunt dan gelijk zien of je werk werkt. Bovendien is het dan ook tijd het gereedschap te verzamelen en naar het hotel te gaan. Hier drinken we nog wat, vaak romantsch met acht bouwvakkers bij kaarslicht, omdat de stroom weer eens is uitgevallen. Ook zitten we vaak midden tussen het wild (Oeganda is beroemd om zijn wildparken): de koeien en geiten die langs de weg lopen en de insecten die om onze oren klapwieken.
Meestal maken we na het eten, dat iedere dag bestaat uit rijst en een soort stoofpotje van kip of rund, nog een avondwandeling door de modderige straten en druilerige avond. Dan schuilen we vaak even bij Half Londen, om de dag te bespreken en plannen te maken voor de volgende dag. En als alles besproken is lopen we terug naar ons hotel en zetten onze modderige werkschoenen al vast klaar voor de volgende dag, want gewerkt moet er worden. Zeker de volgende dag.

• 21 Oktober 2010 - 09:55

Corien:

Hallo allemaal,
    fijn dat het zo goed gaat! Geniet van de warmte, want hier is het echt afgelopen. Maandagochtend auto gekrabd, gisteravond natte sneeuw en hagel bij Groningen. Vandaag veel wind. Niet veel soeps dus. Gelukkig brand binnen de kachel in dit gereglede landje.
    Groet!

• 21 Oktober 2010 - 10:32

Jan BodewesTeamSoest:

Heren Hooglanders, ziet er goed uit stukje vakwerk en nog mooier dat je eea kan overdragen en daarmee kan overlaten aan de locale mensen. Madagascar was ook een mooie ervaring een aanrader.
    Succes de laatste dagen en een goede terugreis.
    Groet Jan

• 21 Oktober 2010 - 11:45

Wim Stalenhoef:

Hoi Team Hooglanda(TH)

Zo te lezen zijn jullie een stel professionle vaklui aan het worden,vakmanschap is meesterschap! Goed om dit over te brengen.
    Nog veel plezier verder met dit goede werk en een fijn verblijf verder .

groeten,
    Wim Stalenhoef

• 21 Oktober 2010 - 13:22

Annie:

Wat leuk om te lezen dat jullie samen met de Oegandezen een echt team zijn. Jullie zitten echt vol verrassingen ik zie het al voor me 8 bouwvakkers gezellig knus bij kaarslicht. Nog veel bouwplezier voor de laatste dag en geniet van de rondreis.Bert tot bellens(zaterdag).

• 21 Oktober 2010 - 13:58

Ad:

he jongens, leuk wat van jullie te lezen. We hebben jullie maar een klein beetje gemist :) in Madagaskar. Jullie hebben wel een makkie deze keer... Kijk alweer uit naar India. Groeten uit Soest

• 21 Oktober 2010 - 15:28

Andrea Van Der Ploeg:

Hey Henny,
    Ik zit helemaal te genieten van het verslag van Cor. Vooral het romantische diner bij kaarslichtmet 8 bouwvakkers werkt op mijn lachspieren. De foto van de aap is ook geweldig... Wat betreft het weer missen jullie hier niets, wat betreft eten denk ik wel.. Heel veel succes met jullie werk en kennisoverdracht.
    groetjes Andrea

• 21 Oktober 2010 - 16:53

Femke:

Zo die steigers zien er inderdaad wel anders uit als die we hier in Holland gewend zijn! ik hoop dat jullie de laatste dagen nog de dingen kunnen afmaken die nog moeten en de mensen daar, maar ook jullie zelf, veel geleerd hebben!
    groetjes femke

• 21 Oktober 2010 - 18:11

Betty:

Mannen, volgens mij wordt de modelschool van de URDT, een supermodel school! Fantastisch, wat er in een week bereikt kan worden! Nu maar hopen dat ze het straks ook alleen kunnen en ook doen! Ik twijfel er niet aan dat Alida een oogje in het zeil zal houden.
    Zet 'm op!

HG

• 22 Oktober 2010 - 08:47

Ben:

hard werken heb ik niet gezien komt dit noch?

• 22 Oktober 2010 - 10:55

Hedwig:

Hey, Hooglanders!
    Geniet nog even van jullie laatste dagen daar!
    Groetjes, van jullie 'ex-teamleidster',
    Hedwig van Gastel

• 22 Oktober 2010 - 22:01

Carolien En Lana:

Hoi Cor en andere harde werkers! Werkweekje zit erop. Nu lekker genieten van een welverdiende vakantie. Veel plezier samen. Gaat zeker lukken denk ik. groetjes en tot snel.

• 23 Oktober 2010 - 11:16

Sanne En Cissy:

Hoi harde werkers,
    Goed om te horen en zien dat alles goed met jullie gaat! Fijn dat alles zo goed gelukt is. Ziet er goed uit! Geniet verder van jullie welverdiende vakantie.
    Liefs

• 24 Oktober 2010 - 12:14

Mirjam:

Hoi Bert,
    Hebben de kaas en worst goed gesmaakt? En het biertie? Is ie wel lekker koud? Fijne vakantie en geniet er nog maar lekker van.
    Ajuus!