De tweede dag - Reisverslag uit Kagadi, Oeganda van Team Hoogland - WaarBenJij.nu De tweede dag - Reisverslag uit Kagadi, Oeganda van Team Hoogland - WaarBenJij.nu

De tweede dag

Door: Machiel Bakema

Blijf op de hoogte en volg Team Hoogland

14 Oktober 2010 | Oeganda, Kagadi

De tweede dag zijn we optijd opgestaan om om zeven uur te genieten van het ontbijt. Daarna werden we door onze chauffeur, Joseph, na de school gebracht. De tweede dag zijn we optijd opgestaan om om zeven uur te genieten van het ontbijt. Daarna werden we door onze chauffeur Joseph na de school gebracht. We begonnen met een vergadering met de techische staf (timmermannen, loodsgieters en metselaars) en studenten van de ambachts school om een plan van aanpak te maken. We verdeelden ons in 4 teams van technici en studenten om eerste een goede analyse van alle lekkages en andere problemen te maken, daarna de lijst maken van materialen en gereedschappen die nodig zijn en dan in de meer detail een plan van de detail aanpak te maken. Ik zat in het team van het analyseren van de lekkages in het grote dak, samen met Sadam en Leonard(?). Sam heeft veel jaar ervaring met bedaken maar kwam van ons leren hoe de verbindingen tussen dak en muur water dicht konden worden gemaakt.
Na het vinden van een wiebelige ladder, zijn we de bloedhete zolder opgeklommen, al snel kwamen de problemen aan het licht. De aansluiting van het dak naar de muur was niet goed gemaakt en hierdoor kon het water zo naarbinnen lopen, daarnaast was er een golfplaat ernstig beschadigd,waren er schroefgaten die niet goed afgedekt waren en miste er zelfs een golfplaat. Hierna zijn we begonnen om plannen te maken om het dak te reparen. Ondertussen waren Chris, Gerard en Fred samen met de lokale timmermannen bezig om stuk goot te monteren wat als voorbeeld voor de rest was bedoeld. Ik heb er even naar gekeken en het was prachtig gezicht hoe betrekken zodat deze ook zelfstandig goten konden plaatsen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er geen goede schroeven waren om de boel te monteren. Ik ben bij een Ungandees, achterop zijn brommerje gesprongen om samen schroeven te halen, samen hun met nederlands-engels en handen en voeten taal probeerde om de Ugandezen erbij te zijn we naar Kagadi gereden, we zijn naar zes verschillende winkeltjes gegaan om schroeven te halen, echter zonder succes. Ze hadden geen lange schroeven, want niemand in Kagadi gebruikte lange schroeven. Ze zullen vast gedacht hebben, wat moet die rare blanke in zijn blauwe werk uniform met korte broek toch met lange schroeven? Iedereen hier gebruikt namelijk spijkers. Uiteindelijk hebben we besloten dat de tweede helft van het bouwteam die in het weekend richting Uganda gaan maar schroeven mee moest nemen. We zijn samen weer terug gereden richting de school,en na een bijna botsing met een vrachtwagen, kwamen we weer veilig aan op de school. Nadat de jongens de constructie om de goot te monteren afgemaakt hadden (met spijkers) was het tijd voor lunch. Na de lunch heb ik een computer met internet gevonden, nouja, internet? Het laden van een website duurde ongeveer vijf minuten.
Hier heb ik de blog bijgewerkt, nou dit was het weer voor vandaag. Bedankt voor het lezen en ik hoop morgen weer een berichtje erop te zetten.

Update:

Na het bijwerken van de blog ben ik de rest van het team gaan helpen met het plaatsen van het proefstukje. Tegen het einde van de middag was het proefstuk geplaatst. De lokale timmermannen waren onder de indruk van de constructie. En gezamelijk is besloten om voor de rest van de goten dezelfde constructie te gebruiken. Daarna zijn we vertrokken naar het hotel, na het eten ben ik, samen met Chris en Gerard naar een bar in Kagadi gegaan. We hebben daar met veel plezier een paar biertjes gedronken samen met de lokale bevolking.

• 14 Oktober 2010 - 16:53

Betty En Bertus:

Machiel en bouwteam,

wat zijn jullie direct hard aan de slag gegaan!

Succes! Wil je iedereen in Kagadi de hartelijke groeten van ons doen?

• 14 Oktober 2010 - 17:20

Cor:

De schroeven liggen klaar in onze koffers.
    We verwachten zondag tegen 16.00 uur bij jullie te zijn. Mocht het werk al klaar zijn dan moet je even mailen, want dan maken wij met zijn vieren andere plannen.
    P.S. mooi verslagen Machiel en Gerard jammer van die goedkope sigaren en drank.
    Goedkoop is toch duurkoop zeg jij altijd!!!
    En zonde he: drankverspilling.

• 15 Oktober 2010 - 06:24

Wiesje:

Achterop de brommer... cool! Geniet ervan broertje. xx

• 15 Oktober 2010 - 07:07

Femke:

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG MAGGIE!!
    Ik hoop dat je het nog een klein beetje kan vieren vandaag, want je word maar een keer 25! hiep hiep hoera!!.
    heel veel liefs en felicitaties van iedereen hier!!
    Liefs Femke

• 15 Oktober 2010 - 08:31

Corien:

Machiel,
    ook van mij natuurlijk hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooie dag van. Zal vast wel lukken, want in Kagadi weten ze wel hoe ze een feestje moeten bouwen.

• 15 Oktober 2010 - 08:37

Wiesje:

Ja, ik ben ook benieuwd hoe je verjaardag eruit gaat zien vandaag! Dat wordt vast je volgende verhaal. Gefeliciteerd in iedere geval! Dikke kus van je zus.

• 15 Oktober 2010 - 17:12

Cor:

Hallo Gerard, Fred, Machiel en Chris.
    Fijn dat jullie al zo hard aan het werk zijn. Geef het wel even door aan ons als het werk af is, dan kunnen wij andere plannen maken.
    De drie bitjes zal ik morgen kopen en meenemen naar Kagadi, tenminste als we nog nodig zijn.
    Machiel nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en tot gauw.
    De volgenlingen?